Együttműködésünk harmadik állomása alkalmából Litvániába utaztunk a Buivydiskiu   Pagrindine Mokykla iskolába 2021.11.15-2021.11.19.között.

A kiválóan felszerelt iskolában az informatika kisgyermekkori alkalmazásával ismerkedtünk meg. Megtudtuk ,mi az a pixelart, továbbá, hogyan lehet tanulni a bee-bottal, scotti go-val, vagy akár a foton robottal.

ERASMUS+ továbbképzés Litvániában

2021.november 15-20-ig abban a nagy élményben lehetett részünk, hogy litván partnerintézményünkben rövidtávú módszertani továbbképzésen vehettünk részt ketten a Szent Gellért Római Katolikus Iskola és Óvoda képviseletében az ERASMUS+ 2019-1-FR01-KA229-062121_2 számú projekt keretében.

A pandémia okozta kisebb nehézségek ellenére sikerült november 14-én útnak indulnunk Vilniusba, Litvánia fővárosába, ahol nagy szeretettel fogadtak bennünket litván kollégáink a BUIVYDISKIU PAGRINDINE MOKYKLA nevű intézményben. Az öt tartalmas nap során rengeteg új dolgot tanulhattunk. Nagyon sok játékkal ismerkedtünk meg, melyet ottani óvónő és tanító társaink rendszeresen alkalmaznak munkájuk során. Hiszen projektünk címe és célja is ez, „Apprendre par le jeu” Játékos tanulás.

Litván partnerünk elnyerte a litván innovatív iskola címet. Hogy mivel is? Hétfőtől péntekig az iskolában és óvodában töltött 5 intenzív és interaktív nap alatt mindez világossá vált számunkra is. Minden nap programja új és új meglepetést, újdonságot rejtegetett számunkra.

Napról-napra egyre többet tudtunk meg arról, hogyan oktatják a gyerekeket már óvodás kortól a programozás alapjaira, és hogy milyen informatikai alkalmazásokat használnak az óvónők, tanítók a mindennapokban a foglalkozások és a tanórák során. Megismerkedtünk a robotméhecskével, megtudtuk mi is az a pixelart, és hogy ennek mi köze a programozás alapjaihoz. Ezeket (pixelart, robotméhecske) már az ovis csoportokban használják a nevelők a kicsik fejlesztésére, tanítására, hiszen a méhecske irányításának műveletei már 4-5 éves gyereknek is gyorsan elsajátíthatók. Hogy a nevelő milyen tartalmakkal tölti meg a méhecske „szőnyegét, terepét” az már csak az óvó néni ötletességétől függ. Mégis a napjaik legmodernebb legegyszerűbb oktatási robot (mely napjaink legmodernebb oktatási játéka) segítségével sajátítanak el a gyerekek új ismereteket, és gyakorolják azokat.

 

Az alsó tagozatos bemutató órák során kipróbálhattuk mi magunk is, hogyan lehet Scotti-t az űrlényt beprogramozni, hogy eljusson céljához. Ötleteket kaptunk a QR-kód tanórai alkalmazásához. Bepillantást nyertünk hogyan lehet az iskolában már régóta használt japánból származó építő játékot integrálni a matematika és ének oktatásba.

A 3.4. osztályosoktól elleshettük, hogyan működik a Photon robot, és megcsodáltuk, hogy mit tud a QR kóddal ellátott póló a testünkre varázsolni.

          Nagyon élvezetes és aktív hét során a litván gyerekek voltak tanítóink, mentoraink, hiszen az abba az iskolába járó gyerekek nagy biztonsággal kezelnek már minden informatikai eszközt, tabletet, számítógépet, mobiltelefont és az ezeken az eszközökön futó alkalmazásokat a tanórák során, kizárólag oktatási tartalommal, oktatási célra.

Így találkoztunk több nálunk is ezután használható alkalmazással, mint például a 2 dimenziós színezőt 3 dimenziósra váltó mobilalkalmazással, vagy a virtuális könyvszerkesztő programmal.

          Összességében elmondhatjuk, hogy egy informatikai eszközökkel nagyon jól felszerelt kisiskolának a munkájába kapcsolódtunk be egy hétre Pulicsné Jani Veronika kollégámmal, ahol az igazgató elkötelezett híve a kisiskolás kori informatika oktatásnak, és ezt elfogadva tanítanak óvónők, tanítók az intézményben nagy lelkesedéssel. Hozzáteszem, hogy nem egy átlagos litván iskola munkáját láttuk belülről, hiszen ott sem minden iskolában kap ekkora hangsúlyt az informatika oktatás már ilye óvodás, kisiskolás korban.

          Természetesen, mint minden óvodában és iskolában itt is láttunk hagyományos (informatikai eszköz nélküli) órát is, ahol a mozgásos játékok segítették az ismeretek elsajátítását, gyakorlását. Láttunk nagyon szuper mágneses szivacskockákat, melyek építőelemként szolgáltak, busz és egy kiskonyha megépítéséhez szocializációs játékhoz. Hospitáltunk előkészítő osztályban, és simogatunk botsáskát az egyik ovis csoportban.

          A tanulás mellett persze némi időnk azért a környék felfedezésére is maradt. Bejártuk QR kódos térképpel Vilnius óvárosi részét, sétáltunk Trakai tó partján, megnéztünk egy aranykori történelmi emlékhelyet Kaunasban, és megcsodálhattunk több féle templomot.

          Közös vacsoráink alkalmával megtudtuk, hogy Litvániában a legtöbb étel tartalmaz krumplit, (még a bundás hús bundájában is az van) és előszeretettel főznek az ott bőven termő répából, zellerből és céklából finomabbnál finomabb ételeket.

          Az egy hetes információ-és kultúrsokk után ötletekkel és tervekkel gazdagon folytatjuk mindennapi munkánkat, melybe igyekszünk minél többet becsempészni a kollégánktól tanultakból, hogy még élvezetesebbé, még játékosabbá tudjuk tenni a gyerekek mindennapjait a tanulás során a Szent Gellért Római Katolikus Általános Iskolában és Óvodában Tabon. Hiszen a gyermeki lét legfőbb eleme a játék, és ha ez a tevékenység még párosul korunk informatikai vívmányaival is az még inkább érdekes. Erre törekszünk a továbbiakban intézményünkben.

Wilhelmné Dudás Ilona

tanító-projektkoordinátor

 

A látogatáshoz tartozó további fájlok:

Képgaléria

A program részletezése (francia nyelven)

Mobilitás Litvánia prezentáció

Újságcikk

Quiver alkalmazása óvodában:

https://youtube.com/shorts/k_c5CDGw8cs?feature=share

Beebot és a hóember:

https://youtube.com/shorts/6_FhqodT4OM?feature=share