Barbentane-ban a tabi Szent Gellért Római Katolikus Általános Iskola és Óvoda nevelői
2022.június 13-17 között egy felejthetetlen szakmai hetet töltöttünk az ERASMUS + 2019-1-FR01-KA229-062121-2 számú projektünk keretében a már összeszokott kis nemzetközi csapatunkkal, litván, román, francia, macedón kollégáinkkal. A provence-i kisváros iskolájában nagy szeretettel vártak és fogadtak bennünket francia társaink.
De hogy milyen kicsi a világ! Nem véletlen ez a mondás, ugyanis hogy ez a francia iskola részese ennek a nemzetközi együttműködésnek többek között annak köszönhető, hogy igazgatónője 8 hónapot töltött Magyarországon idegennynelvi lektorként egy Nyíregyházi gimnáziumban, és ismerkedett nemzeti kincseinkkel, kultúránkkal.
A mienkéhez hasonlóan kicsi iskola szintén egyházi fenntartású, ám kicsit más rendszerben, mint a miénk. Ott úgynevezett félig állami félig egyházi intézményként funkcionál az intézmény, és a szülők havi díjat fizetnek az oktatásért is. Megtudtuk, hogy az óvónők és tanítók ugyanazt a képzést kapják, hogy taníthassanak. Ott abban az intézményben fizikálisan is szorosabban összekapcsolódik az óvoda és iskola munkája, mert az óvoda és iskola egy épületben található.
A legszembetűnőbb különbség a magyar és francia rendszer között a gyerekek és oktatók szabadsága, mely nagy valószínűséggel a tanári szabadsággal magyarázható. A városka elhelyezkedése és biztonsága lehetővé teszi, hogy a gyerekek külső, városi helyszíneken tanuljanak. Így aktív részesei lehettünk rajzórának, matematika órának, francia órának, és természetismeret órának. Az ovisokkal formákat jelenítettünk meg a természetben található anyagokból, kavicsokból, ágakból, virágokból.
Az elsősökkel mértani formákát és különböző számokat kerestünk a város terén úgy, hogy a gyerekek a külföldi tanítók vezetésével, csoportokban dolgoztak. Éles szemmel gyorsan kiszúrtuk csoportjaikban azokat a gyerekeket, akikre jobban oda kellett figyelni, ebben nem okozott gondot a nyelvi különbség.
Természetismeret keretében pedig egy közeli csillagparkba kísértünk egy osztályt, ahol a kis diákokkal egész nap a Tejútrendszerben (egy hatalmas kert a Tejútrendszer bolygóival) barangoltunk, melynek végén egy planetáriumi előadáson gyönyörködhettünk a csillagképekben, és ismerkedhettünk meg az űrhajózás történetével. A nap része volt egy kézműves foglakozás is, ahol a tanulók a Hold fázisait modellezték. Meglátogattuk a városka könyvtárát, ahova egy ovis csoportot kísértünk egy mesefoglalkozásra. A mese szociális készségeket hivatott szolgálni, a barátságról szólt.
Programunk keretében megismerkedtünk a francia iskolarendszerrel, egy francia iskola mindennapjait figyelhettük meg. Betekintést nyerhettünk a francia kultúrába, a tanulók provence himnuszával és francia körjátékokkal kedveskedtek nekünk. A foglalkozások során több matematika órán használt játékot láttunk, de előkerült a Logico is, ami számunkra már ismerős oktatási játék volt. Nagyon szembetűnő volt, hogy már ovis korban mennyire hagyják a gyerekeket a saját ütemükben haladni, dolgozni. A tanulók lehetőségeket kapnak az ismeretek elsajátítására, és választásuk szerint végeznek tevékenységeket. Megdöbbentő volt, hogy már 4-5 évesen betűket, számokat olvasgatnak és írnak, már az ovis foglakozások keretében. Továbbá az is furcsa volt, hogy összevont osztályokban tanulnak a gyerekek alsó tagozatban. A magyarázat erre igen egyszerű, kicsi létszámú osztályok vannak az intézményben. Utoljára kezdő tanítóként dolgoztam hasonló struktúrában, és állíthatom, hogy nagyon nem egyszerű feladat. Az ovis csoportok mindegyike vegyescsoport. Az iskolába jár egy fejlesztő pedagógus, aki külön foglalkozik a tanulókkal, akinek erre szüksége van. Az ő vezetésével időnként jóga foglakozások is vannak tanórák keretében, melynek során minden kisgyerek találkozik, és sajátít el különböző relaxálási technikákat. Nagyon jó dolognak tartom.
A szakmai munka után jutott kis idő a környék bebarangolására is. A provence- i táj megunhatatlan. Bebarangoltuk Arles antik épületeit, majd a világörökség részének nyilvánított Pont du Gar-t, ahol a folyó hűs vize enyhítette a 40 fokos hőséget. Avignon híres hídját csodálhattuk a Pápai Palota kertjéből. Nem maradhatott ki a francia sajt és borkostolás sem, melyről vendéglátóink gondoskodtak. A Camargue-i Nemzeti Parkot átszelve egy a fekete Máriáról híres kis tengerparti városkában Saintes- Maries de la Mer-be is jártunk, mely arról híres, hogy romák ezrei zarándokolnak ide minden év május elsején, hogy lássák az egyik templomban található fekete Mária szobrot.
Nagyon sok élménnyel, szakmai tudással gazdagodva, és kicsit szomorúan indultunk haza, hiszen nem tudni, hogy valaha találkozunk-e még így együtt ebben a nemzetközi közegben, melyben szoros barátságok szövődtek vidám napjaink során.
Sajnos ez volt projektünk utolsó állomása. Feladat még vár ránk bőven, de egész életünket meghatározó pillanatokat éltünk meg együtt. Jó volt megtapasztalni a nemzetköziséget, belelátni különböző országok iskolai, óvodai munkájába, szembesülni azzal, hogy akár melyik országba is vagyunk a problémák mindenhol ugyanazok. Vannak konfliktusok tanulók között, szülők oktatók között, tanórai nehézségek, de ennek ellenére mégis más. Más szemlélet, más életforma, más mentalitás. Ez a különbözőség és ennek megismerése, megtapasztalása- talán mondhatom minden kollégám nevében, aki egy kicsit is részese lehetett ennek a projektnek, tesz bennünket gazdagabbá, motiváltabbá, nyitottabbá.
Wilhelmné Dudás Ilona
projektkoordinátor
A programsorozaton készült képek megtekinthetők a galériában.
Letölthető dokumentumok:
Le systheme scolaire hongrois.pdf